Региональный журнал для деловых кругов Дальнего Востока
АТР РФ ДФО
www.dvkapital.ru
Воскресенье| 02 Апреля, 14:52 |
О КОМПАНИИ РЕКЛАМА АРХИВ | ПОДПИСКА | RSS |
Амурская область
Еврейская автономная область
Камчатский край
Магаданская область
Приморский край
Республика Саха (Якутия)
Сахалинская область
Хабаровский край
Чукотский автономный округ
Курсы валют
1 USD 77.32 р.
1 EUR 84.11 р.
100 JPY 57.93 р.
10 CNY 11.24 р.
Тема номера
В Приморском крае изменены сроки начала пожароопасного сезона.
свежий номер
Дальневосточный капитал № 06, 2020

Регион сегодня
20.03 |
Приморский "Адмирал" одержал победу над "Ак Барсом"
18.03 |
В Приморье проведут конкурс на получение грантов Губернатора для социально ориентированных некоммерческих организаций
17.03 |
Пилотный проект для пациентов-сердечников запустили три поликлиники в столице Приморья
16.03 |
"Вкрутить лампочки и расставить мебель": культурно-образовательный комплекс на Русском готовят к сдаче
14.03 |
Обучающиеся приморского технопарка "Кванториум" разработали проект с помощью квадрокоптера
статьи раздела
Регион сегодня
13 Октября 2022, 14:18
Форум "Экспортный потенциал Приморья" пройдет во Владивостоке Форум для экспортеров пройдет во Владивостоке 1 ноября. Приморские предприниматели узнают о перспективах развития сотрудничества с Китаем, Республикой Корея, Вьетнамом, Индией, Малайзией, Индонезией. Зарегистрироваться можно по ссылке.
статьи раздела
Территория
17 Декабря 2021, 14:24
Петр Гоголев, председатель Государственного Собрания (Ил Тумэн) Республики Саха (Якутия): Недропользователи не должны забывать про социальную ответственность Национальная программа социально-экономического развития Дальнего Востока до 2024 года ставит важнейшую задачу - ускорение экономического роста темпами выше средних по России. В то же время Стратегия развития Республики Саха (Якутия), дополняющая Нацпрограмму, главной ценностью определяет человека и создание благоприятных условий для его развития. Это предполагает развитие человеческого капитала, сокращение уровня социально-экономической дифференциации между различными территориями, уровня социального расслоения и сохранение природы для будущих поколений
статьи раздела
Регион сегодня
21 Ноября 2021, 17:05
В аэропорту Владивостока продолжают приземляться вывозные рейсы Оказавшиеся в сложной ситуации граждане могут рассчитывать на помощь государства
статьи раздела
Проект ДК
30 Октября 2020, 16:46
Нацпроекты определяют рост Ускорение развития дальневосточных регионов, повышение в них уровня жизни населения и качества среды обитания опираются на задачи, определенные национальными проектами.
статьи раздела
Проект ДК
30 Октября 2020, 15:42
Иностранные инвесторы: все ли планы в силе? Приморский край твердо намерен конкурировать за иностранные инвестиции. Индия, Китай, Корея, Япония реализуют масштабные проекты в регионе
статьи раздела

Актуально

  • Хабаровску - 160 лет
  • Адреса инвестиций. Приморский край
  • Туризм: Приморский маршрут
  • Недвижимость Владивостока
главная
Рекомендует: Регион сегодня
Регион сегодня Компании Партнеры Страницы истории
Часовой пояс Финансы Персона Восточное кольцо
Тема номера Рынки Кадры Криминал
Мнение Отрасль Территория Вкус жизни
Проект ДК Инновации Среда обитания Спорт
Проект ДК

24 Августа 2012, 23:39 | Проект ДК

“Sakhalin - Mainland”: the bridge into the future

Tunnel and bridge crossing “Sakhalin - Mainland” may become the next global construction in the Russian Far East after Asian-Pacific Economic Cooperation Summit objects. Experts call it the bridge into the future: it will not only connect the island with the continental part of the Russian Federation, but it may become kind of bridge between South East Asia and Europe. The project jump-starts economic growth to the whole Russian Far East.

The idea of a secure all-year-round connection of Sakhalin with the Mainland has existed for quite a long period of time. It was indissolubly tied to plans of wide exploration of the Nizhny Amur territory. Mid XIX century the idea was outspoken by famous seafarers Admirals G.I. Nevelskoy and N.M. Chikhachev, but their proposal was not supported by the Russian Government. In 1892 Kharkov merchant Gudkov proposed to erect a sea-wall across the Nevelski Strait. Survey work for construction of a railway to the ports of Nikolayevsk-on-the-Amur and De-Castri was arranged for moneys of Priamurye merchants, but once again the project was not accepted by the country government. The project of Navigator N. Ostashevsky was neither developed. In 1915 he stated his idea to Amursky Region General Governor N. Godatti. In addition to economic benefits of the sea-wall construction the author of the idea suggested to strengthen defense capability of the Amur Estuary. But then the Civil War started, and after that it was the Great Patriotic War, so the project was forgotten for another half a century.

In 1950 the idea of connecting Sakhalin with the Mainland by the railroad was declared by Stalin. Options of a ferry crossing, of a bridge and a tunnel were considered. Soon an official decision (secret Decree of the Council of Ministers of the USSR dated May 5, 1950) to construct a tunnel in the area of the Lazarev-Pogibi Cape for connection Komsomolsk-on-the-Amur and the Sakhalin Island was taken. 120 km of the railway track on the right bank of the Amur from Selikhovo station to Cherny Mys Station was built on the Mainland (later on the railroad was used for timber transportation). At the Lazarev Cape (the expected starting point of the tunnel) a shaft was sank and an artificial island of 90 m diameter was mounded 1.6 km offshore. After Stalin’s death and release of prisoners under the amnesty the work on the project was scaled down.

Rapid development of Sakhalin economy required for a fast solution of transport problem, that is why the ferrying option was realized. However, in the beginning of XXI century it became obvious that the ferry crossing ran out of steam and was not able to ensure for uninterrupted transport communication and to meet economy needs.

Some years ago OAO RZD prepared an Investment Feasibility Study for the project. 14 engineering and scientific institutes led by a primary contractor, State Research and Scientific Institution “Council on Investigation of Production Forces” of the Ministry of Economic Development of the Russian Federation and Russian Academy of Sciences participated in the study. All of them came to the conclusion that the project is strategic for the country, also from the geopolitical point of view.

The project consists of four parts. The first one is construction of the railroad through the territory of Khabarovsk Region (from the existing railway track to the bridge crossing). The second part is the crossing itself whatever it is going to be (a bridge, a tunnel or a sea-wall, the last one being also able to function as a power station with a by-pass canal), the decision has not been taken yet. The third portion is modification of the narrow Sakhalin gauge into the general network standard. The fourth one implies construction of the railway section (43 km) Uglegorsk-Ilinsk at the Western coast of Sakhalin to connect the largest Sakhalin coal deposits with the ice-free ports in the South of the Island.

The estimated cost of the project is USD 13-14 billion. “This is the money comparable with APEC Summit, Sochi Olympiad and other projects. Our project has the right to exist, it is absolutely realistic. Creation of the East-West corridor will be a good incentive for development of the Russian Far East”, Governor of the Sakhalin Region Alexander KHOROSHAVIN considers.

In the meeting with Yuzhno-Sakhalinsk inhabitants he declared that one of the key missions of his governorship is to achieve implementation of the project. “This project is not only economical; it is also social and political. That is the project, which unites our country”, Governor said then. The Head of the Region thinks that “Detachment of Sakhalin from the continental Russia has negative impact not only at the regional economy, but at mentality and mood of its population either”.

He was supported by Presidential Envoy in the Far Eastern Okrug Victor Ishayev. “Lack on secure transportation communication between Sakhalin and the Mainland prevents from integration processes with Asian-Pacific Region Countries, makes solution of the issues related to Far East development and ensuring for national security of Russia complicated”. Both of them believe that this wide-scale construction should be carried out together with Baikal-Amur Railroad modernization and should utilize labour potential (that is almost 160 thousand operatives) and construction industry capacity, which are released due to completion of APEC Summit objects in Vladivostok.

As per experts, the project will generate multiplier effect for development of the entire Far East and will solve a number of major regional and general state tasks.

Construction of the railway section from Komsomolsk-on-the-Amur to the Lazarev Cape (to the crossing point) provides an opportunity for economic development of the considerable area of the North-Eastern part of the Khabarovsk Region where finewood resources are estimated at 7.5 billion cubic meters. Due to inaccessibility of the area every year up to 80 thousand hectares of woods are lost because of wild fires.

Implementation of the project connects at once four Far Eastern sea ports (De-Castri, Kholmsk, Nevelsk and Korsakov) with a unified transportation network, thus allowing creation of new exits of Russia to the Asian-Pacific Region and reduction of transshipment load of other Far Eastern ports operating now at their maximum output.

Deliveries of goods to the Northern Territories like Magadan, Chukotka and Eastern sector of the Arctic could be switched from Primorye ports on to the ports of Sakhalin. That will help to considerably reduce expenses, the distance for cargoes shipment will be as short as possible.

At present the existing transport connection of Sakhalin with the Mainland is the major constraining factor for Island comprehensive complex development including its oil and gas complex. The crossing project will also facilitate traveling of Sakhalin inhabitants to the mainland, having made an alternative to transportation by air. Direct communication with the continent will improve population living standards, lower down the “detachment from the Big Land” complex and improve the demographic situation. In addition, the transport accessibility of the Island having a unique nature will make tourist trips attractive.

The Japanese party demonstrates a huge interest to the project. In case of its realization, construction of the crossing between Sakhalin and the Japanese island Hokkaido will become perspective. Thus, the corridor East - West will go through the whole Russia and connect South-East Asia with Europe. Nowadays Korsakov (Sakhalin) - Wakkanai (Hokkaido) ferry crossing is in operation, one-way trip takes 5 hours. It is possible to arrange for an express container line along this route, then shipping cargoes to Europe through Sakhalin and the Baikal-Amur Railroad without intermediary transshipment, using the shortest route and having minimum delivery terms. Shipment of cargoes via the Arctic Ocean takes now 1.5 months, and the route via Africa with “Somali pirates and all like that” takes about several months.

Other countries such as Korea demonstrate their interest in the project. These countries are looking for options enabling them to create the largest international transport corridor and Russia may be late, the experts warn. Transcontinental shipment market is fiercely contested now and Russia has real advantages, that is why it is necessary to realize “Sakhalin - Mainland” project in the near future, they believe. Project abandonment by Russia is a loss of the unique opportunity to forward transcontinental transit through its territories. In that case cargoes from the Eastern Asia to Europe will go by alternative routes, which may appear in the near future - TRACEKA, Silk Way and railway crossing Japan-Korea. The lost opportunity will become a strategic loss for the country.

“The idea of bridge between Sakhalin and the Mainland has the right to exist. It would change dramatically the life in Sakhalin”, admitted Prime Minister Medvedev. He stated that in course of his visit to Sakhalin in July 2012. Prime Minister mentioned that this is “a very, very expensive project”. “At the same time its economic essence and social consequences are huge, therefore, for the future we need at least to estimate all potential options and all possible methods of how to connect the continent and Sakhalin’, Mr. Medvedev said.

The project related to construction of the railway bridge crossing “Sakhalin - Mainland” is included into the Strategy of the Russian Railway Transport Development and the Strategy for Social and Economic Development of the Far East and the Baikal Region for the period of up to 2025.

Government of the Sakhalin Region,Ministry of Investments and Foreign RelationsTel: +7(4242) 469-392Fax +7 (4242) 469-395E-mail: [email protected]

Elena TRETIAKOVA

www.adm.sakhalin.ru

Теги:
Версия для печати



Loading...




Новости раздела
  • Дальневосточный фокус. Как делать бизнес на Дальнем Востоке?
  • Дрейф в штиль. Куда идет дальневосточный бизнес
  • Акцент на береговую зону
  • "РЖД" берет повышенный план
  • Банки сняли отраслевые барьеры малому бизнесу на Дальнем Востоке
  • Рейтинг 100 крупнейших компаний Дальнего Востока по выручке и темпам роста показывает реальные дела
  • Рецепты выживания: Рейтинг эффективности бизнеса 100 крупнейших компаний Дальнего Востока
  • По "Улице Дальнего Востока" с любопытством и восторгом
  • Проект "Приморский маршрут": Приморский край: есть чем впечатлиться
  • ТОП крупнейших компаний Дальнего Востока расширился до 150





Опрос Спецпроекты Интервью Аналитика
Наши партнеры
Администрации Сми Полезные ссылки Статистика
Проект ДК
30 Октября 2020, 12:30
Сельское хозяйство: между потерями и обретениями Среди перспективных отраслей экономики края сельское хозяйство более десяти лет занимает ведущие позиции по объемам привлеченных инвестиций. Итогом такой активности стали появившиеся в регионе новые производства, которые позволили увеличить объемы продуктов питания, выпускаемых приморскими предприятиями, и в целом повысить показатели обеспеченности Приморского края собственной продукцией.
статьи раздела
Проект ДК
30 Октября 2020, 11:00
Артем принимает вызов На глазах город Артем Приморского края становится все более комфортным для жизни. Есть видимые для глаз перемены - ведется комплексное благоустройство, строятся парки; и есть менее заметные, - во многом изменились отношения местной власти и бизнеса. О том, на каких принципах они строятся, как город содействует привлечению инвестиций, мы говорим с Вячеславом Квоном, главой Артемовского городского округа.
статьи раздела
Проект ДК
30 Октября 2020, 09:20
Энергетика Приморья: этапы развития Новые энергообъекты должны обеспечить возросшие потребности бизнеса и решить проблему надежности
статьи раздела
Проект ДК
30 Октября 2020, 09:00
Лесопромышленный комплекс: переработка выходит на первый план Инвестиционные проекты в отрасли поддержаны на федеральном и региональном уровне
статьи раздела
о компании | свежий номер | проект ДК | реклама | архив | подписка | rss | поиск | контакты
© 2000-2022 Сетевое издание ДВ Капитал
Учредитель: Общество с ограниченной ответственностью "Издательская компания "Золотой Рог" (ОГРН 1162536095358)
И.о. главного редактора: Цирлина Мария Владимировна
Адрес: 690014, Приморский край, г. Владивосток, ул. Некрасовская д. 36 «Б», офис 606;
Телефоны: +7 (423) 245-04-85, +7 (902) 052-23-78; Email: [email protected]
Регистрационный номер и дата принятия решения о регистрации: серия Эл № ФС77-80974 от 30 апреля 2021 г.; зарегистрировавший орган: Федеральная служба по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций
Содержит информационную продукцию категории 18+.
џндекс.Њетрика